tiistai 15. marraskuuta 2011

Minä hevosenomistajana

Löysin tämän kivaisan haasteen siis Laepin blogista. Kukaan ei minua tähän ole siis haastanut, mutta kuulemma tämä on vapaasti tehtävissä, joten halusin tän tehdä :)

Haasteen tarkoitus on siis kertoa millainen hevosenomistaja olet. Mitä haluaisit parantaa ja mistä asioista olet ylpeä. Kirjoittajan täytyy olla rehellinen, ettei haaste menetä merkitystään. Jokainen kirjoittanut voi halutessaan haastaa 3 henkilöä tekemään tämän.
Minä haastan tähän Hanna-Marin, Helin ja Ainon

Mutta sitten itse haasteeseen.

Olen hevosihmisenä tälläinen tavallinen "puskaratsastaja". Minulla ei sinänsä ole (ainakaan nyt) suuria tavoitteita tulevaisuutta varten, vaan ennemmin haluan vain rauhassa harrastella. Haluan kyllä kehittää itseäni ja opetella paremmaksi ratsastajaksi, mutta esimerkiksi kisaamissuunnitelmia ei tosiaan ole. Pidän kyllä kaikista ratsastuksen lajeista, ehkä eniten olen kouluratsastaja/maastoilija. Esteet on kivoja juu, mutta mulla itsellä ei riitä niihin rohkeutta. Korkeimmillaan olen hypännyt 95cm, ja se vaati jo aikalailla ;) Mutta pienempiä tykkään mennä, sitten varsinkin jos kovasti rupean innostumaan.


Paras puoleni niin hevosasioissa kuin muussakin elämässä, on yleensä kärsivällisyyteni ja sisukkuuteni. Haluan tehdä asiat aina loppuun asti, enkä yleensä tahdo jättää mitään kesken.
Tykkään eniten puuhastella hevosten kanssa. Ratsastus on kivaa ja mukavaa, mutta niin on myös pelkkä puuhastelukin. Harjailut, kävelylenkit, maasta käsin harjoitukset. Hevosen hyvinvointi on minulle ykkössijalla.

Pidän yleensä myös "haasteista", eli vähän vaikeammista hevosista. Tulen yleensä mainiosti toimeen nuorien ja "hankalempien" hevosten kanssa.
Tosin liian hankalat ja vaaralliset ratsastettavat on sitten luku erikseen.
Ratsastaessa haluan mennä hevosen ehdoilla. En vaadi hevoselta liikoja, jos tiedän, että se ei ole siihen kykeneväinen. Ennemmin asiat hitaasti ja huolella kuin nopeasti ja huolimattomasti. Ratsastaessa pyrin tekemään asiat mahdollisimman pienin avuin ja sen vuoksi pidän eniten herkistä hevosista jotka reagoivat nopeasti. Eritoten kentällä työskennellessä pidän, jos hevosella on omaa eteenpäin pyrkimystä, eikä sitä tarvitse koko ajan olla patistelemassa liikkumaan.

Suurin "syntini" sitten taas on laiskuus. Huolehdin kyllä hevosen perusasioista jne. mutta esimerkiksi olen todella laiska putsaamaan varusteita. En edes muista milloin viimeksi olisin tehnyt sitä, joten alkaisi vissiin olla korkea aika jo :D Toinen pahe sitten on huolimattomuus ja hajamielisyys. Onneksi tämä huolimattomuus yleensä liittyy vain pikkuasioihin, esimerkiksi en aina muista puhdistaa kavioita ennen/jälkeen ratsastuksen. Joskus on sattunut "isompiakin" juttuja, esimerkiksi olen unohtanut kypärän päästäni tai jättänyt kypärän remmin auki ja kerran olin unohtanut kiristää satulavyön. Huomasin vasta ratsastuksen jälkeen, että vyö oli aivan löysällä, tais olla jopa 3-4 reikää löysemmällä mitä pitäisi... Hyvinhän tuo tosin selässä pysyi, eikä ees luisunu minnekään suuntaan :D

Hevosten kanssa pyrin työskentelemään reilusti ja johdonmukaisesti. Pyrin siihen, että olisin hevoselle reilu johtaja, jota se kunnioittaa. Omani kanssa olen tässä onnistunutkin ja meillä on Ulmarin kanssa hyvinkin vahva side. En pidä väkivaltaisesta hevosten käsittelystä. Hevosen luottamus ansaitaan työllä, vähän kuin tyyliä "rakkautta ja rajoja".

Itse haluaisin oppia olemaan hieman rohkeampi ratsastaessa. Vaikka olen "puskailija" ja "maastoilija", pelkään toisinaan mennä maastossa ja huolestun hevosen kyttäilystä. "Onkohan tuolla nyt jotain ja säikkyyköhän se nyt jne". Tämä johtunee siitä, koska maastossa olen muutaman kerran tippunut aika pahasti nimenomaan säikkymisen takia. Sitten joskus päästään siihen tilanteeseen, että itse huolestumisellani aiheutan tilanteita, joiden vuoksi hevonen muuttuu entistä levottomammaksi. Tästä "tavasta" ja pelkäämisestä koitan kovasti päästä eroon ja nykyisin se on jo melko hyvin hallinnassani. Joskus tilanteita saattaa tulla, mutta ei niille aina voi mitään :)

Joskus voi vaikka käydä näin ;D


Loppuun voisin lisätä, että olen pääasiassa tiedonnälkäinen ihminen ja haluan koko ajan oppia lisää hevosista. Haluan parantaa omia taitojani ja pyrkiä olemaan mahdollisimman hyvä. Vaikkakin vain näin "puskaratsastajana" ;)

Sellainen haaste siis tällä kertaa, ehkä joku jaksoi lukeakin :) Kuvia nyt ei oiken tullut, kun ei koneelta juuri sopivia tähän löytynyt.

2 kommenttia:

Eve kirjoitti...

"Parikymppinen puskaratsastaja" kuulosti terminä tutulle ja niimpä eksyin itse samanlaisena blogiisi ;) Kirjoita ihmeessä lisää, näitä on kiva lukea! Ja jos tavallaan samanhenkisten tekemiset kiinnostavat, tervetuloa lukemaan blogiani. Puskailija voi aloittaa vaikkapa tästä: http://ponielaimet.blogspot.com/2011/12/maneesitallihevonen-on-onnellisempi-sen.html

hejdi kirjoitti...

Kiitos kommentista Eve! :) kiva kuulla että pidit. Ja sun blogiisi olen tykästynytkin, mahtavaa tekstiä ;)